חפש מאמן

איזור בארץ
 
התמחות
 
אתה נמצא כאן:מאמרים»ליקוי למידה – חשוב לאבחן בזמן

ליקוי למידה – חשוב לאבחן בזמן

דיסלקציה, או מה שאנו מכירים גם בתור ליקוי למידה, הינה הפרעה נוירו- התפתחותית שמתאפיינת בקשיי למידה כמו: הפרעה בקריאה, קשיים בלמידה. מיומנויות הלמידה, מושפעות מההפרעה נמצאות מתחת למצופה לגיל, לרמת ההשכלה ורמת המשכל של תלמיד ויכולות לגרום להפרעה משמעותית בתפקוד.  חשוב לצין, כי הפרעה זו, אינה חולפת והיא יכולה ללוות את אותו אדם הסובל ממנה למשך כל חייו.  לא יודעים במדויק את הסטטיסטיקה של ליקויי הלמידה בישראל, חלק מאנשי החינוך סבורים כי לקויי הלמידה הם בין 2%-4% ואלה שעובדים עם ליקויי הלמידה, סבורים כי הסטטיסטיקה של לקויי הלמידה, עומדת על 20%. תפקידם של אנשי החינוך ומוסדות ההשכלה השונים הוא להושיט עזרה, הן מבחינת המיומנויות וכן בשיטות הטיפול השונות.

 

ההבדל בין קושי למידה ובין ליקוי למידה

ישנו איזה שהוא רצף הדרגתי של קשיים. אם למשל בתחום הקריאה, בקצה הרצף, יכול להיות מבוגר או ילד שאינם סובלים מקושי, אבל בקצהו השני של הרצף, ישנם ילדים או מבוגרים שאינם יודעים לקרוא כלל. ניתן למצוא בארץ, מספר רב של מבוגרים שחלקם אפילו מנהלים, שאינם מסוגלים לקרוא מילים די פשוטות בעברית שהיא שפת אימם. בין שתי הקבוצות הללו, יש מגוון רב של קשיים בקריאה והשאלה היא, מה נחשב לקושי למידה ומה נחשב לליקוי למידה. במונח של ליקוי למידה, הכוונה היא הפרעה קוגניטיבית, נוירולוגית שהיא קבועה שפוגעת ביכולות של ילדים ומבוגרים לקרוא או ללמוד. ההפרעה עשויה להימשך למרות שאותו ליקוי למידה, מנסה להתנהג כמו שאר הילדים בכיתה. באופן טבעי, אנשים שנחשבים לדיסלקטיים, מפתחים תסכול ומוטיבציה נמוכה, מה שמפריע להם יותר להתקדם ופוגע בהערכה העצמית שלהם. ישנם הרבה הורים שהיו להם בעיות של ליקוי למידה שלא היו מטופלים לפני כמה עשרות שנים והם רואים את ילדיהם באותו המצב אך היום השתנו פני הדברים ושינה עזרה מקיפה שמסייעת לילדים אלה להשתלב בלימודים ובחברה באמצעות טיפולים ומיומנויות לימוד שמתאימים להם.  

 

תופעות ידועות של ליקויי למידה

יש לבצע את האבחון בשלב מוקדם. קשיים אלה מתגלים, כאשר הילד קורא או כותב. הפיכת האותיות, היא תופעה ידועה של דיסלקציה, גם העתקת משפטים, יכולה להיות משימה קשה עבור ליקויי הלמידה. את תהליך האבחון, מבצעים במכונים מיוחדים שמתמחים באבחון של דיסלקטיים. באמצעות אימונים ותרגול קריאה, ניתן להקל על ילדים שהם דיסלקטיים. שיטה של תרגול קריאה דורשים מהמטופלים להתעמת עם קשייהם ובהרבה מקרים, ישנו תסכול והימנעות מקריאה שזו אגב, תופעה נורמלית וידועה בקרב הדיסלקטיים. רבים מליקויי הלמידה, יחוו קשיים באוצר מילים, בהגייה נכונה של מילים, בלימוד שפה זרה, בהקשבה ובכתיבה באותו הזמן. ישנו פער גדול בין רמת ההבעה שלהם בעל פה, לבין הבעתם בכתב  מי שבוחנים אצלו את רמת ההבעה בעל פה, יתקשה בקליטת משפטים שנאמרים במהירות, יהיו ל טעויות במילות קישור, מילות תחביר וכדומה. 

 

טיפול בליקויי למידה בשיטת טומטיס

לאחרונה, טיפול בשיטת טומטיס, הפכה להיות יעילה יותר בקרב ליקויי הלמידה. בשיטה זו, פונים לשורש הבעיה ואין דרישה למטופל בתרגול בקריאה, רק לאחר שישנה תשתית איתנה שתומכת בתהליכי הקריאה. כאשר המטופל, חוו הצלחה, הוא ירצה לקרוא יותר ויהיה שיפור משמעותי שיקל על איכות חייו והישגיו האקדמאיים יהיו מרשימים מעל המצופה.

 

 

 

   

.

 

 

ניוזלטר

הרשם לניוזלטר - הזן כתובת דוא"ל