לפני מחקריהם של קופרניקוס, גאלילאו וקפלר,
רווחה הדעה שהשמש סובבת את כדור הארץ. היום כולנו יודעים כי כדור הארץ הוא החג מסביב לשמש.
כך החלה ההפרדה בין השכל ההגיוני לבין הגוף החווה.
הופעתה של החשיבה המדעית, הקשתה עלינו את קבלת החוויות הישירות שלנו מן החיים כתקפות. אנחנו אולי יודעים שכדור הארץ נע סביב השמש אך בחוויה שלנו, הנתמכת על ידי השפה שלנו, כדור הארץ הוא הנח. אנחנו מדברים עדיין על השמש הזורחת והשמש היא עדיין זו ששוקעת.
ככל שהחשיבה ההגיונית הפכה לדרך המקובלת בחקר והבנת החיים, כך למדנו לבטל יותר ויותר את חווית החיים הישירה שלנו. אם ילד בוכה כי איבד ממתק, ננסה לנחם אותו באמירה שזה רק דבר קטן ולא חשוב. חוויתו של הילד – שונה.
יש בזמננו ספרים וחוברות הדרכה על הדרך ה"נכונה" לגידול ילדים, לנהל מערכות יחסים ואפילו איך לעשות אהבה "נכון ; כאילו הפעילויות שאנו עוסקים בהן מזה מיליוני שנים יכולות להתבצע מעתה רק בדרכים שפותחו בצורה הגיונית.
איך זה קשור לאימון?
ישנם הרבה ספרי "איך ל..." המציעים מידע וייעוץ. נראה שקיימות הצעות שנועדו לפתור כל קושי או אתגר שניתן למצוא עצמנו עומדים בפניהם.
לעיתים , במקום עצה או פתרון, מה שנדרש הוא הקשבה פשוטה. אנו מציעים את ההנחה שההקשבה היא משהו חיוני מאין כמוהו למרות נדירותו. לפעמים אנו מחמיצים את המובנות-מאליו של הפעולה הפשוטה במתנת ההקשבה למישהו .
במילים אחרות, אנו סבורים שהנפש כמהה, אולי יותר מאשר לכל דבר אחר, להיות נראית ונשמעת. היא אינה זקוקה לתיקון , להוראות מה עליה לעשות בצעד הבא, או לפיתרונות. היא מתגעגעת לכך שמישהו יהיה עד להיותה היא.
בתרבותנו ההופכת רציונלית יותר ויותר, למדנו לבטל את מה שאינו ניתן למדידה או לניתוח. איננו מעריכים את מה שאינו "עושה שכל" או שאין לו ערך נראה לעין. אנחנו למדים לתקשר בצורה אסטרטגית, אפקטיבית ואינטליגנטית, ואנו עושים זאת במחיר של הביטוי העצמי האמיתי שלנו. וכאשר איננו יכולים לבטא את עצמנו בצורה מלאה, הקסם שבנו אינו יכול להופיע. אנו עומדים אולי יפה ביעדים מדידים, אולם מהותנו היא של קונכיות ריקות. אנו חיים את חיינו ריקים וחסרי נשמה. דרוש משהו שיעורר מחדש את הניצוץ הרדום שבנו.
זו לדעתי הסיבה מדוע קורס אימון (Coaching) הופך נפוץ כעת, כדרך לתמוך בניצוץ הזה אשר שכן בתוכנו רדום במשך זמן רב מדי.
מאנגלית, גבי וידן
כל הזכויות שמורות לעבודי שאבי
On Coaching - Aboodi Shabi